top of page

תהליך מורכב

"נאצי", "בוגד", "צאצא של נאצי", "אתה וחברים שלך נמצאים איפשהו בין החמאס לג'יהאד האיסלאמי", "מחכה ליום שתהיה כבר בעזה". אלו הן רק חלק קטן של "ברכות" שאותן מקבל חבר הכנסת יאיר גולן ברשתות החברתיות ובקבוצות וואטסאפ של פעילי ליכוד. באחד מהערבים השבוע ישבתי וצפיתי במהדורה המוקדמת של ערוץ 13 שמגישה הילה קורח. גולן התארח בתוכנית ושם נחשפו צילומי מסך של אותן קבוצות. מול גולן העלו לשידור את אחת מהפעילות המרכזיות באותן קבוצות, שמה הוא אורנה והיא תושבת קריית שמונה. אורנה היתממה לגמרי למראה ההודעות ואמרה שהיא לא מודעת לזה ושזה שקר. זאת למרות שרואים את שמה במפורשות בצילומי המסך.


הכינוי בוגד ליאיר גולן הוא קצת מצחיק, אפילו הזוי הייתי אומר, במיוחד כשהוא בא מתושבת קריית שמונה. גולן מעיד על עצמו כמי שיותר ממחצית מחייו הבוגרים הוא שירת למען תושבי הצפון. למי שלא יודע, יאיר גולן הוא סגן הרמטכ"ל בדימוס. בין שלל תפקידיו בצבא הוא היה מ"פ בלבנון, מפקד החטיבה המזרחית בלבנון, מפקד אוגדת הגליל ואלוף פיקוד הצפון. אפשר להגיד שתושבי הצפון חייבים לו הרבה, הרבה מאוד אפילו. מדובר גם על אותו גולן שקיבל נזיפה מהרמטכ"ל גבי אשכנזי על כך שכמפקד אוגדת איו"ש איפשר לחייליו להשתמש בנוהל שכן, וזאת בניגוד לפסיקת בג"ץ בנושא. עקב נזיפה זאת קידומו עוכב בתשעה חודשים. האם גם על זה חושבים אותם פעילי ימין שגולן הוא "נאצי" או "בוגד"? הרשו לי להגיד שאני בספק.


יאיר גולן. תמונה באדיבות: דובר צה"ל.
יאיר גולן. תמונה באדיבות: דובר צה"ל.

אפשר להגיד שהרומן של יאיר גולן ופעילי הימין התחיל בשנת 2016 בזמן שהיה סגן הרמטכ"ל. בנאום שנשא בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ו במכון משואה בקיבוץ תל יצחק אמר בין היתר: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום". הנאום של גולן זכה לתגובות רבות בכל מקום אפשרי. כאשר הגיע הזמן למנות רמטכ"ל חדש, פנו מספר גורמים לאביגדור ליברמן, מי שהיה אז שר הביטחון, בבקשה שלא למנות את גולן לתפקיד עקב נאום זה. בצורה יפה ומכובדת ליברמן אמר לאותם אנשים שזה לא שיקול בשבילו, אך כמו שכולנו יודעים מי שמונה לתפקיד בסופו של התהליך הוא אביב כוכבי.


הנאום של גולן רלוונטי גם כיום. צריך לומר את האמת, הנאום של גולן היה קשה, ויכול להיות שהפלטפורמה שלו הייתה לא נכונה, אך אם נתבונן על עצמנו טוב טוב, נראה שהדברים של גולן לא מופרכים ועד כמה שזה קשה, גולן פשוט שם לנו, הציבור הישראלי, מראה מול הפרצוף. חייבים להגיד פה את האמת - הציבור הישראלי הופך להיות ציבור גזעני, ששונא את כל מי שאחר ממנו. הגישה שאומרת שאנו עם ישראל, אנחנו העם הנבחר לא שונה כל כך במהותה מתורת הגזע שלפיה הגרמנים הם הגזע העליון.


גם משבר הפליטים שקיים בישראל ממחיש בצורה הטובה ביותר את אותם תהליכים שגולן דיבר עליהם אז. הגישה של חלק גדול מהציבור, שלפיה יש לגרש את הפליטים ושהם הורסים לנו את המדינה, לא שונה כל כך מהגישה שלפיה היהודים אחראיים לכל מה שרע בגרמניה. אותם אנשים שמובילים את המחאה כנגד הפליטים הפכו למעין גיבורים. ראינו עכשיו איך השר לביטחון פנים החדש, שבמקום ללכת ולראיין ניצבים לתפקיד המפכ"ל, בחר ללכת לבקר את שפי פז, הניצבת לענייני גזענות.


מדינת ישראל מורכבת מאנשים שהגיעו לארץ מכל קצוות העולם. בחלק מהמקומות נרדפנו, בחלק חיינו טוב, אך בכל מקום לא הרגשנו בבית. לכן יש דבר אחד שחשוב שאנו נזכור. מי כאן לא פליט?


15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page