top of page

עושים סדר: כל מה שחשוב לדעת

1) נראה שהגזרה הצפונית מתוחה מתמיד. בשבוע האחרון נחשפה הערכת אמ"ן שלפיה החיזבאללה מגלה נכונות ליזום הסלמה של מספר ימים בגבול הצפון. לא מדובר על מלחמה, אלא על סבבים שמזכירים את ימי הלחימה הבודדים שיש מידי פעם ברצועת עזה. בשבוע שעבר חיזבאללה ירה טיל נ"מ על עבר כלי טיס ישראלי שחג מעל שמי לבנון. עד כמה זה מעיד על רוח קרב בצד הלבנוני, אפשר לראות בעובדה שזאת הפעם השנייה בלבד מאז מלחמת לבנון השנייה שחיזבאללה מנסה לירות אל עבר כלי טיס ישראלי. יש לציין שמטוסי חיל האוויר הישראלי נמצאים כמעט על בסיס יומי מעל שמי לבנון ככה שאירוע זה של ירי טיל הוא נדיר ביותר.

השבוע חיל האוויר ביצע תרגיל מלחמה עם לבנון. התרחיש של התרגיל היה טיל של חיזבאללה שהפיל כלי טיס ישראלי ובתגובה מתחילה מלחמה. תנועת המטוסים הייתה ערה ביותר, האינטנסיביות של הטיסות הייתה גבוהה ובתור תושב עמק יזרעאל, לא היו יותר מחמש דקות שלא שמעתי מטוס קרב מעלי. בתרגיל דימו תקיפה של מעל 3000 מטרות, וכל זה תוך פחות משלושה ימים, דבר שמראה על כוחו ויכולותיו של חיל האוויר שלנו. לפני כשבועיים בנאום של הרמטכ"ל כוכבי, הוא הזהיר את תושבי לבנון ואמר שצה"ל תוקף רק יעדים צבאיים, אך במידה ויהיו כלי נשק במתחם אזרחי, צה"ל לא יהסס לתקוף את אותו יעד. לזה התייחס השבוע נסראללה כשאמר שאין לו בעיה, ובמלחמה הבאה עם ישראל, העורף הישראלי יראה דברים שלא ראה מאז קום המדינה. נסראללה גם אמר שאין לו שום בעיה לפגוע בכל אזרח ישראלי ולא רק בחיילים. לטענתו כל אזרח ישראלי הוא חייל מעצם זה שהוא עושה מילואים. ברור לכולם שמלחמה עם חיזבאללה תהייה מלחמה לא קלה לעורף, אך אנו צריכים לשים את מבטחנו ביכולותיו של צה"ל לנצח גם בזה.


בתגובה לנאום של כוכבי שאמר שבמלחמה הבאה עם ישראל העורף הישראלי יראה דברים שלא ראה מאז קום המדינה.


2) כבר תקופה ארוכה שמדברים על כך שהבדואים הפכו את הנגב לסוג של המערב הפרוע. במהדורות החדשות וברשתות החברתיות תוכלו למצוא תיעודים של שיירות של רכבים נוסעות עם נשקים, נסיעה פרועה של רכבים ועוד דברים רבים שצריכים להדליק כל נורה אדומה. גם נושא הגניבות מצה"ל זה נושא ידוע לכל, כל חייל שהיה באימון באזור הדרום מכיר את הסיפורים על הבדואים שפשוט מגיעים עם טרקטורון ולוקחים את הציוד, אך אין ספק שהדבר הכי חמור זה נושא גניבת הנשקים והתחמושת. לאחרונה, נושא גניבות הנשק הולך ומתעצם וכך גם החשיפה שלו לציבור. ישנם אין ספור סרטונים ברשתות החברתיות שבהם אנו יכולים לראות את כמות הציוד הבלתי נתפסת שנגנבת מצה"ל. אותו נשק עלול להגיע בסופו של דבר לארגוני טרור ולפגוע פגיעה ישירה באזרחים ישראלים. אירוע נוסף שהיה במרכז התקשורת לאחרונה זה אירוע הפריצה לבסיס נבטים. רבים הגדירו את האירוע כמחדל אבטחה חמור של הבסיס. אז בואו רגע נעשה סדר, נכון שזה נשמע נדוש, אבל לפי הפרסומים שיש עד עכשיו, כאן באמת אפשר להאשים את הש"ג. בכל בסיס של חיל האוויר ישנם שני שערי כניסה במרחק של מטרים בודדים אחד מהשני. לפי הכללים, אסור ששני השערים יהיו פתוחים בו זמנית. באירוע שהיה בנבטים, השומרים לא הקפידו על נוהל זה, וכך אותו גנב רכב הצליח להתפרץ לבסיס. אמנם החיפושים אחר אותו גנב רכב נמשכו במשך שעות, אך בפועל הוא היה בבסיס לא יותר מעשר דקות. כן, יש פה בעיה שאותו גנב הצליח להיכנס ולצאת מהבסיס, אבל יש פה ניפוח גדול מאוד של הסיפור. השבוע נחשפנו לעוד סיפור מחריד של פורצים בדואים שחשודים בפריצה לבית ובאונס של ילדה בת עשר. קשה לחשוב על אדם אחד שלא מזועזע מהסיפור הנוראי הזה, ונקווה מאוד שבמידה והנאשמים אכן עשו את המיוחס להם, הם יקבלו את העונש החמור ביותר שיש בחוק. לאור כל הסיפורים האלו, אין ספק שהממשלה הבא שתהייה פה, ולא משנה הרכבה, תצטרך לקחת ברצינות את אוסף הסיפורים האלה ולמגר בנגב את הפשיעה.


הכותב הינו סטודנט בשנה ג' בחוג לתקשורת באקדמית עמק יזרעאל

9 צפיות0 תגובות
bottom of page