top of page

החרדית ששוברת את מוסכמות החברה

מלוי לוי


לאה פריד תושבת חיפה בת 34, המשתייכת למגזר החרדי הספיקה להתחתן, להפוך לאם לשלוש בנות, להקים עסק מצליח בעשר אצבעות ולהירשם לתואר ראשון וכל זה תוך שהיא שוברת מוסכמות רבים בחברה הישראלית.


היא נולדה לזוג הורים חוזרים בתשובה וגדלה בתוך הקהילה החרדית. אימה נפטרה כשהייתה בת 13 ולאחר מיכן עברה עם אביה ואשתו החדשה לישוב החרדי דאז- מודיעין עלית. שם התחנכה במוסדות לימוד של "החינוך העצמאי"- חינוך מוכר אך אינו רשמי. בעולם החרדי לא ניתנה לה אפשרות להשלים תעודת בגרות, החלופה לכך הייתה מה שנקרא "מבחני חוץ", (מבחנים אשר דומים למבחני בגרות אך לא מוכרים באופן רשמי. (מוכרים רק ללימודים בחברה החרדית.) וכך המשיכה במסלול חייה כשל כל נערה חרדית, כשבידיה היו רק מבחני חוץ ללא אפשרות נראית ללימודים אקדמיים. לאחר שהתחתנה הלכה ללמוד עיצוב שיער, משום שגם אם בכוונותיה רצתה ללכת ללמוד לימודי תעודה בסמינר כמו שנהוג בדרכה של כל נערה בעולם החרדי, נאסר על אישה נשואה לעשות זאת. היא עסקה בתחום השיער שנים רבות, עבדה כשכירה וגם הקימה בית ספר קטן ללימודים אלו ובהמשך פתחה סלון לפאות בחיפה אשר הצליח מאוד. אך למרות המקום שנמצאה בו בעת הזו בחייה היא הרגישה שמשהו חסר והרגישה שהיא רוצה ללמוד ולהעשיר את עצמה, ידעה שיש לה מה לתרום לעולם מעבר לתחום ה "פאנות" ועיצוב השיער.

קרדיט: לאה פריד


האתגר הכי גדול היה הזמן אשר הרגישה שהיווה אולי מכשול מכיוון שהייתה לה מחויבות כלפי משפחתה, העסק שבנתה במו ידיה וגם גילה היווה חששות וסימני שאלה, האם לא פספסה את הרכבת, האם זה הזמן הנכון להתחיל ללמוד? אך מי שעזר לה לעזור אומץ היה בן זוגה צביקה שבתגובה לחששותיה אמר בתובנה – אם הדרך המקובלת אצל רוב האנשים היא קודם קריירה ורק לאחר מכן משפחה וילדים אז את עושה את המסלול ההפוך רק שבחלקך יש גם עסק פורח. היא החלה לחפש תחום שמעניין אותה, מאז ומעולם ידעה שהיא בן אדם של במה, קהל, מילים ומצלמה ובעזרת חיזוקים ממשפחה וחברים אשר אימתו את תחושותיה החליטה להירשם ללימודי תקשורת. העסק שלה נסגר בעקבות טעות עסקית ואישית אבל היא מאמינה שהכל לטובה וכיום לומדת תקשורת ובמקביל מקבלת לקוחות בביתה בחדר מעוצב נעים ומזמין שייעדה לכך.


לאה מה מקור ההשראה שלך?

מקור ההשראה שלי היא חמותי. היא אם חד הורית שגידלה תשע ילדים כעקרת בית במשך כמעט עשרים שנה בתוך מערכת משפחתית וזוגית לא פשוטה וכשהייתה בת ארבעים החליטה לקום על רגליה העצמאיות ולאחר גירושיה הלכה ללמוד לימודם אקדמיים, הוראת היסטוריה ופסיכולוגיה, לימודי תעודה ייעוץ חינוכי וטיפול באמצעות c.b.t במקביל להיותה אמא לתשע קטינים ומתבגרים, היא עשתה מסלול של רווקים בני 25. כיום היא עוסקת בתחומי הלימוד שלה ומחזיקה עצמה בכבוד רב.


מהי הצלחה מבחינתך?

הצלחה מבחינתי זה כשאת קמה בבוקר ואומרת לעצמך "וואו, את עושה טוב לסביבה שלך, לעולם שאת חיה בו, את עושה טוב למשפחה שלך, את עושה טוב לעצמך."


מהן התגובות שאת שומעת לאורך הדרך על מסלול חייך?

התגובות שאני מקבלת הן בדרך כלל מחמיאות ומעריכות אם כי מופתעות מאד. לאנשים קשה לעכל את זה שאפשר לעשות גם מסלול הפוך, תחשבי שאחרי שאת תסיימי את הלימודים את תתחילי לחשוב על בית ומשפחה . כשאני אסיים, כבר תהיה לי את כל החבילה ואוכל לפצוח בקריירה עם ראש ולב שקטים ורגועים. אני מודה שלפעמים זה מוזר להיות בחברת צעירים שמתקשקשים על הטיול הגדול אחרי צבא ועל חיי לילה מטורפים כשלי בבית מחכות שלוש (בנות) צווחניות שצריכות עזרה בשיעורים או שאני אעשה איתן סרטון ב "טיק טוק" אבל למען האמת זה משעשע ונחמד בדרך כלל.

קרדיט: לאה פריד


יש לך מה לומר לנשים בגילך בחברה החרדית ובכלל שאולי חולמות להגשים את עצמן ונסיבות החיים עוצרות בעדן?

אני רוצה לומר לאשה החרדית שהיא לא נולדה רק כדי להביא ילדים ולשרת את בעלה האברך, אני רוצה לומר לה שהעולם זקוק לכישורים שלה בדיוק כפי שהוא זקוק לכישורים של כל השאר. שמגיע לה למצות את עצמה ואת היכולות שלה לא רק בין הסירים, אני רוצה לומר לה שאין אדם בעולם שיכול לעצור אותה מלבד עצמה, והסטטוס המשפחתי או החברתי שלה הוא לא אישיו.


מה הדבר שחשוב לך שהבנות שלך יזכרו תמיד בדרך שלהן?

חשוב לי שהבנות שלי יזכרו, שאין דבר העומד בפני הרצון. אני יודעת שזה נשמע כמו קלישאה אבל מהחיים שלי למדתי שאם אני רוצה משהו באמת ובכל הכוח ומנקה את כל הרעשים שסביבי, אני אשיג כל דבר שארצה.


איפה את רואה את עצמך בעוד עשר שנים?

אני חולמת להיות אני בעוד עשר שנים מצליחה בתחומי, משתכרת (באופן כלכלי) היטב, אהובה על כולם וממצא את הכישורים שלי בדרך הכי כיפית בעולם.


87 צפיות0 תגובות
bottom of page