top of page

משבר האקלים ואני

אסיף אלקיים


בשנים האחרונות אנו עדים לאסונות טבע רבים המתרחשים כתוצאה מההתחממות הגלובלית, התחממות הנובעת מפליטת יתר של גזי חממה (כמו מתאן, חמצן דו חנקני ובעיקר פחמן דו חמצני) ומובילה למשבר האקלים. אם לא נפעל בזמן הקרוב בכדי לעצור את ההתחממות, נתקרב לנקודת האל חזור אשר ממנה תופעות הטבע יהיו הרסניות יותר וללא יכולת שלנו לעצור אותן.


תעשיית האופנה נמצאה כאחת המזהמות הגדולות בעולם ולדעתי, מציאת פתרון למצב זה היא מבין האתגרים הגדולים בהתמודדות עם המשבר. אחת הסיבות לכך היא פערי העלויות שבין מוצרים בעלי השפעה סביבתית מזהמת, לבין מוצרים שמיוצרים תוך התנהלות סביבתית נכונה יותר. צרכנים רבים עברו מרכישת מוצרי אופנה המיוצרים בארץ, לרכישה מחנויות אינטרנטיות שונות בהן המוצרים מגיעים ממדינות רחוקות(כמו למשל סין) וכך במחיר זול במיוחד הם למעשה קונים יותר, לפעמים פי כמה, ממה שדרוש להם וממה שהיו קונים בעבר. כאשר אנו מזמינים מוצרים ממדינות רחוקות, אנו למעשה גורמים להגברת פליטת גזי החממה כתוצאה משינוע המוצרים לארץ. בנוסף, אנו מעודדים ייצור המוני של בגדים באיכות נמוכה המוביל לזיהום האוויר, לבזבוז כמויות מים גדולות ואם זה לא מספיק, אנו גם פוגעים בכלכלה הישראלית ולעיתים מעודדים תת תנאי העסקה באותם מפעלים במזרח.

"אנו מעודדים ייצור המוני של בגדים באיכות נמוכה המוביל לזיהום האוויר, לבזבוז כמויות מים גדולות ולהגברת פליטת גזי החממה כתוצאה משינוע המוצרים לארץ". תמונה: Pexels.com


במשך תקופה ארוכה העלמתי עין מהזיהום הנוצר מתעשיית האופנה מאחר והאמנתי כי אין חלופה נגישה המעודדת קיימות ותומכת בסביבה, אך לאחרונה נחשפתי לתפיסה צרכנית חדשה, הנקראת אופנה בת קיימא.

אופנה בת קיימא היא תפיסה צרכנית, אשר מעודדת שינוי בתעשיית האופנה למען הפחתת השפעות סביבתיות שליליות והיא מתייחסת לכך מנקודת המבט הן של הצרכנים והן של היצרנים. על מנת להסביר שיטה זו, נתחיל בכך שבשביל לצמצם את הנזק הסביבתי כדאי לנו בכל הזדמנות לצרוך מוצרים אשר מיוצרים בארץ. צורת צריכה כזו יכולה לצמצם באופן משמעותי את פליטת גזי החממה וכדרך אגב לתרום לכלכלה בארץ.


בנוסף, בשנים האחרונות לא מעט חברות אופנה עברו לייצר מוצרים אקולוגיים יותר ובעלי השפעה סביבתית חיובית יותר. לדוגמה, הקפדה על שימוש גדול ככל הניתן בכותנה אורגנית ובסיבים ממחוזרים כחומר הגלם הראשוני, ייצור הפריטים בטכנולוגיות המפחיתות את צריכת המים, הפחתת השימוש במוצרים כימיים ובפליטת גזי חממה בתהליך הייצור ועוד.

"בשנים האחרונות לא מעט חברות אופנה עברו לייצר מוצרים אקולוגיים יותר ובעלי השפעה סביבתית חיובית יותר". תמונה: Pexels.com


אדגיש כי גם בצורת ייצור זו, תוך יישום נהלים בני-קיימא, מחירי המוצרים נשארים באותו טווח מחירים שאנו רגילים אליו באותה הרשת. למשל, ב"זארה" ישנה מחלקה שלמה של ביגוד ומוצרי אופנה אשר מיוצרים תוך כדי יישום נהלים אלו והמחירים למעשה נשארים זהים כמו שאר מוצרי האופנה הנמכרים ברשת זו ומיוצרים בצורה הרגילה. חברות אופנה מסוימות אף מאפשרות החזרה של פריטים משומשים לצורך הפחתה של כמות הפסולת ופיתוח של חומרים ממחוזרים.


לאחרונה אף התפתח ברשתות החברתיות סגנון צריכה חדש, המעודד קניית בגדים יד שניה ממובילות דעת קהל. צורת צריכה זו, הינה למעשה העברה במחיר סמלי של פרטי אופנה, שבדרך כלל לא נלבשו יותר מפעמים אחדות, לקונות חדשות ובכך מצמצמים את זיהום הסביבה הנוצר הן מייצור חדש של מוצרים ושינוע שלהם והן מפסולת מזהמת של אותם מוצרים.


אומנם הפתרונות המוצעים הינם חלקיים, מאחר ומרבית חברות האופנה עדיין מייצרות בשיטות מזהמות וגם חלק מאלו הדוגלות ביישום נהלים בני-קיימא עדיין ממשיכות לייצר לצד זאת מוצרי אופנה המיוצרים בשיטה הרגילה, אך אני מאמינה כי זה מספיק בכדי להתחיל את השינוי הנדרש.


לטענתי, ישנם פתרונות לאלו המעוניינים לשמור על הסביבה ולנסות לעצור את משבר האקלים. אנו יכולים להמשיך ולקנות מוצרים זולים, מזהמים, ממדינות רחוקות או שאנו יכולים לקנות קצת פחות אך להשקיע במוצרים המיוצרים בצורה מבוקרת, תחת נהלים בני-קיימא ובכך להעניק הרבה יותר לכדור הארץ. אני מאמינה כי ככל שיותר אנשים יחלו לצרוך מוצרים אשר מיוצרים בצורה מבוקרת תוך שמירה על הסביבה, כך יותר חברות יחלו גם כן לייצר בצורה זו. אמנם פתרון משבר האקלים אינו נגמר בשינוי תעשיית האופנה, אך אני חושבת שזה צעד הכרחי מני רבים בכדי להוביל לשינוי במצב.


לסיום, אוסיף ואומר שמשבר האקלים נמצא בנקודה קריטית בה כל שינוי למען הסביבה הינו משמעותי והכרחי, לכן לדעתי, על כל אדם לקחת חלק למען עצירת משבר האקלים. האפשרויות לצריכה מבוקרת ונכונה קיימות ואני מקווה כי תצטרפו אליי בניסיון לשנות את הרגלי הצריכה שלנו.


הכותבת הינה סטודנטית שנה ב' בחוג למדעי ההתנהגות באקדמית עמק יזרעאל

101 צפיות0 תגובות
bottom of page