top of page

מערכות היירוט המתקדמות של צה"ל

כבר זמן רב שמדברים בכל מקום ובכל אמצעי תקשורת על מערכת הלייזר החדשה של רפא"ל המאתרת בלונים ועפיפוני תבערה – מערכת שהמטרה הראשונית שלה הייתה טיפול ברחפנים, ועכשיו נרתמו המהנדסים של החברה לבעיה הנוכחית שהתפתחה בדרום הארץ.


אז כיצד זה נראה בזמן אמת? תחילה תמונה ראשונית מתקבלת בחדר הבקרה. כל חיווי שמתקבל הוא בלון או עפיפון שיצא מתוך רצועת עזה ונסחפים ברוח לישראל. הסנסורים (חיישנים) של מערכת הלייזר החדשה עוקבים אחר המטרה ומסמנים את מיקומו המדויק. לאחר שהמערכת מסיימת לאתר את כל המטרות היא מדווחת ישירות אל כוחות הביטחון וצוותי הכיבוי ושולחים אותם למקום הנפילה למקרה שתפרוץ שריפה.



קרדיט: משטרת ישראל


המערכת שפותחה בחברת רפא"ל מבוססת על טכנולוגיה חדישה לאיכון מדויק של כלי טיס. המערכת היא ייחודית מאוד מסוגה בעולם וגם מאפשרת איכון של עפיפונים ובלוני תבערה. המערכת מסייעת ללוחמי האש שבאזור עוטף עזה על מנת לאתר מראש את מיקום הנפילה ולצמצם את נזקי השריפות.


בניסוי שנערך במערכת הלייזר החדשה נעשה שימוש בקרן לייזר שיודעת לשרוף חרפן, עפיפון או בלון עוד כאשר המטרה נמצאת באוויר. הלייזר שורף את הכלי, מנטרל אותו ומביא להפלה שלו.


ולא רק קרן לייזר. גם רחפנים מהירים יאתרו את המטרה באוויר, יינעלו עליה, יתנגשו בה וירסקו עד להפלתה. עד עכשיו את הרחפנים המתנגשים הפעילו אנשי מערך המילואים בצה"ל, אבל מהיום המערכת החדשה יכולה להפעיל אותם ולשלוח את הרחפן למטרה באופן אוטומטי, מדויק ומהיר.



קרדיט: משרד הביטחון


מול איום הבלונים, איום משמעותי יותר הוא רחפני הנפץ ולכן, במערכת הביטחון תמיד מחפשים עוד ועוד פתרונות יצירתיים, ומעבר ליכולת ליירט באמצעות קרן לייזר, מציגים במערכת הביטחון את "הרחפן הטורף" – רחפן שעליו הותקנה מערכת לגילוי רחפנים. הרחפן ננעל על רחפן הנפץ שמגיע מעזה, מתמקם עליו ויורה לעברו מאות סרטי אלומיניום דקים. סרטי האלומיניום פוגעים בלהבי הרחפן ומונעים ממנו המשך טיסה.


*הכותב הנו סטודנט בשנה ג' בחוג לתקשורת באקדמית עמק יזרעאל*

18 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page