top of page

מלחמת נגורנו קראבך

אור הראל


המלחמה שאף אחד לא מדבר עליה. מי שמע על מלחמת נגורנו קראבך? אתחיל מהסוף, לפני חודשים אחדים הגיעה לסיומה מלחמה קשה ועקובה מדם בה אזרבייגן כבשה את רוב השטח (נגורנו קראבך) וגרמה לבריחה מסיבית בין לילה של האוכלוסיה הארמנית.

האזרים כבשו את כל האזורים החשובים ונקודות המפתח ולממשלה הארמנית לא נותרה ברירה והיא נאלצה בעל כורחה לחתום על הסכם הפסקת אש בו היא מודיעה על כניעה ומעבירה את רוב השליטה בשטחים לשליטה אזרית.


נגורנו קראבך תמיד היה אזור שנוי במחלוקת, אחרי פיצולה של ברית המועצות וחלוקת השטחים נוצרה מובלעת ארמנית בשטח הטריטוראלי של אזרבייג'ן, הארמנים שהם נוצרים אורתודוקסים אדוקים ברובם והאזרים שהם ההפך בדיוק, הם מוסלמים אדוקים שמאמינים בשלמותה של ארצם, מה שהוביל מהר מאוד לחיכוך מתמשך בין שתי המדינות ולמלחמה קשה בשנות ה - 90 עם אלפי הרוגים בשני הצדדים, לבסוף הבדלנים הארמנים ניצחו במלחמה והבריחו את התושבים האזרים שחיו באזור, החיים במובלעת לא היו קלים, מכיוון שלפעמים היו היתקלויות בין הצבא הארמני לצבא האזרי, אך האזור היה פורה מבחינת גידולים וחקלאות והייתה לו חשיבות רבה בשביל הארמנים היות ובאזור נמצאות כמה מהכנסיות העתיקות ביותר והקדושות בעולם ולכן המקום היה בעל חשיבות דתית וערכית גדול, כמו כן הרבה ארמנים עברו להתגורר באזור מתוך אידיאולוגיה, שמירה ופיתוח האזור.



כנסייה ארמנית בנגורנו קראבך אחרי עוד הפצצה אזרית. צילום: Hasmik Htshagharyan


ועכשיו נגיע לשנת 2020, אחרי 26 שנים של שליטה ארמנית בנגורנו קראבך ואוכלוסייה ארמנית שגדלה עד כדי 150,000 אלף נפש, האזרים החליטו שהגיע הזמן להחזיר את השליטה בחבל הארץ ופתחו במתקפה חסרת תקדים על הארמנים שהיו המומים ובעיקר לא מוכנים, ומצד אחד הייתה אזרבייג'ן, מדינה עשירה וחזקה בעלת משאבי נפט גדולים מאוד שקיבלה עזרה לא קטנה של תחמושת ונשק מתקדם מטורקיה וגם מישראל ומצד שני הייתה ארמניה, מדינה ענייה בלי משאבים וטכנולוגיה מיוחדת ואכן אחרי פחות מחודשיים (10/11/2020) מנצחים האזריים ומצליחים לכבוש את רוב האזורים בעלי החשיבות המכרעת, הארמנים חותמים על הסכם הפסקת אש בלית ברירה כאשר הם יודעים שאם לא היו חותמים על ההסכם, כל האזור היה נכבש תוך ימים אחדים. בעקבות כך, מחאות אדירות פרצו בארמניה בעקבות החתימה על ההסכם והתבוסה הקשה במלחמה בעוד בצד האזרי נראו חגיגות על הניצחון במלחמה והחזרת רוב השליטה בשטח נגורנו קראבך



חייל ארמני יורה לעבר עמדות צבא אזרבייג'ן. קרדיט: CNN


שאלתי אזרחית ארמניה על התחושות בעקבות המלחמה והאם היא חושבת שהאזור יחזור אי פעם לשליטה ארמנית וזאת הייתה תגובתה :

This is the worst feeling ever, even it was a bit far from my town, and I didn’t hear anything, but my nightmares were about war, I was worried for my bro first, not good when politics do things that make other people die, I feel sorry about all died people, I don’t think that we can get it back soon, because we fight with big and rich countries, and because I don’t want to feel war again, but I hope we will do it one day!

(hamsik htshagharyan)


מפה של נגורנו קראבך אחרי התפרקות ברית המועצות:

קרדיט: Ynet


השליטה הארמנית בשטח אחרי המלחמה בשנות ה -90 ועד לפני מספר חודשים אחרי הסכם הפסקת האש 10/11/2020:

קרדיט: Ynet



הכותב הינו בוגר תואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת בר אילן המתגורר בשנה האחרונה בחו"ל ובקשר רציף עם אנשים רבים ברחבי העולם ובניהם עם אזרחים תושבי ארמניה

66 צפיות0 תגובות
bottom of page