top of page

הצד האפל של החברה הערבית

אדם זובידאת


עוד שנה שמתחילה ברגל שמאל אצל החברה הערבית. בחודש האחרון נהרגו 16 צעירים ועשרות נפצעו כתוצאה מירי. בשנה הקודמת נרשמו מעל ל-10 הרוגים ומאות נפצעו. לא, זו לא מלחמה, אלא כנופיות פשע שהשתלטו במגזר באין מפריע. החברה מתוסכלת ומדממת והתושבים מרגישים חסרי בטחון. שלושת השאלות שנשאלות בחברה: אולי אני הקורבן הבא? עד מתי תימשך שפיכת הדמים? ומי יכול לעצור אותה?


למרות כל ההפגנות והניסיון למנוע את האסון הבא, ישנה הרגשה שאין דרך חזרה. התושבים חסרי אונים, מתוסכלים ומרגישים צורך להתמודד עם מציאות שבה לשמוע צרורות ירי ופצועים והרוגים הוא לגיטימי. נשק וסמים הפכו לזמינים יותר לרכישה מירקות. בחברה הערבית כבר איבדו את האמון במשטרה שנדרשת לטפל ולהעניק ביטחון וזאת למרות שנוספו תחנות משטרה נוספות בכפרים שאחוז הפשיעה במקומות אלו גבוה, אך תגובת המשטרה עדיין אדישה ולא מראה לפושעים מי בעל הבית.


קרדיט: Pexels.com


אם בודקים לעומק את הסיבות שבגללן ארגוני הפשע מתרבים – לחברה הערבית יש את כל התנאים הנוחים לארגונים אלו ממש כמו קרקע פורייה אם זה מבחינת המצב הסוציו אקונומי שהוא אחד מן הסיבות שהצעירים נגררים לעולם הפשע - שם הם מרוויחים כסף קל על חשבון אחרים, ומצד שני, אין מנהיגות ואין אנשים המייצגים באמת את הממשלה. הם לא באמת יכולים להשפיע לטובת האזרח הערבי במדינת ישראל כיוון שחברי הכנסת הערביים התרגלו להיות אופוזיציה בתוך אופוזיציה כבר יותר מ-10 שנים. בנוסף, התקשורת ברמה הארצית לא נותנת יחס הוגן מספיק לתופעה ולא מעלה את הנושא על סדר היום שלה, כיוון שלתקשורת יש כוח עצום בלהזיז דברים וכפי שאנחנו יודעים: אנו חיים בעידן שבו התקשורת יכולה לעשות הכל.


הפתרונות צריכים להגיע במהירות רבה לפני שהכנופיות יתפשטו ויגדלו ויהיה מאוחר מדי. קיים פחד להסתובב בלילה מחשש לכדור טועה שעלול לפגוע במישהו בשוגג. חלק גדול מהתושבים כבר חשבו אם לעזוב את הכפרים ולעבור לגור במקום אחר בתקווה לחיים יותר טובים להם ולבני משפחתם. אני מאמין בדור הצעיר המשכיל שרוצה שינוי שורשי בחברה והוא ינצח, רק צריך לתת לו את ההזדמנות בלהנהיג ולהשפיע.



הכותב הנו סטודנט שנה א' בחוג לתקשורת באקדמית עמק יזרעאל

225 צפיות0 תגובות
bottom of page