top of page

הניצחון של נתניהו, ההפסד של הציונות הדתית

התאריך הוא ה-28 ליולי 2015, בהוראת שר הביטחון דאז, כוחות יס"מ משתלטים על בנייני דריינוף שבהתנחלות בת אל וזאת לאחר שבג"ץ הוציא צו מניעה והורה להפסיק את המשך העבודות במקום. ההוראה שקיבלו השוטרים הייתה פשוטה- תגיעו לשליטה על המבנה, לא להרוס, רק לשלוט. במקום החלו התפרעויות אלימות. על גג המכולת של בת אל עמד לא אחר מאשר שר החינוך באותו זמן, נפתלי בנט. בנט, לקח את המיקרופון ובמקום לנסות ולהרגיע את הרוחות הוא רק ליבה עוד יותר את היצרים. מקרה זה הוא רק דוגמה אחת לניסיונות של בנט לעקוף מימין את נתניהו.


זה לא סוד שבבלפור לא כל כך מחבבים את בנט ושותפתו הפוליטית איילת שקד. יותר נכון זה שמערכת היחסים בין בנט ושקד לנתניהו היא חד צדדית. בשנה האחרונה ראינו מספר רב של פעמים את בנט ושקד חותמים על מכתבי תמיכה בנתניהו. דבר זה מאוד לא מפתיע לאור העובדה שמבחינת בנט ושקד הם רואים בנתניהו כברירה היחידה, בלעדיו אין להם איך להיות חלק מהשלטון. מנגד נתניהו שמבין את המצב של בנט ושקד מנצל זאת עד תום ובצורה הטובה ביותר עבורו.


בחודש נובמבר 2019 מונה בנט לתפקיד שר הביטחון. המינוי של בנט לא נעשה ברצון רב, אלא מסיבות פוליטיות בלבד, ונתניהו דאג להבהיר זאת דרך בכירים בליכוד. במשבר הקורונה ראינו שוב את המתיחות הזאת בין בנט לנתניהו, כאשר בנט התנגד לחלק מהחלטות הממשלה והוביל קו מחשבה שונה מראש הממשלה וממשרד הבריאות. בתקופת המשבר היו הרבה מאוד קולות שקראו להעביר את הטיפול במגפה למשרד הביטחון, אך נתניהו סירב לעשות זאת. הסיבה שהטיפול נשאר בידי ליצמן ומשרד הבריאות לא הגיעה מאהבת מרדכי, אלא משנאת המן. הרי ברור לכולם שנתניהו לא רצה לתת את הטיפול במגפה ואת הקרדיט בסופה לנפתלי בנט.


בשבוע האחרון אנו רואים שנתניהו לא עושה משהו מיוחד על מנת להכניס את ימינה לממשלה. עובדה זו מאוד לא מפתיעה לאור מערכת היחסים שבין ראשי המפלגה לבינו. לנתניהו נוח מאוד שימינה תישאר בחוץ, ככה לא יהיה מי שינסה לעקוף אותו מימין ויעמיד אותו בסיטואציות לא נוחות. אפשר לומר שנתניהו ניצח וקיבל בדיוק את מה שרצה. הציונות הדתית שבמערכת הבחירות האחרונה הייתה בטוחה שנתניהו מחויב לה עד אין סוף, הצביעה בהמונים לנתניהו מתוך רצון לתת לו את המפלגה הגדולה ביותר, מבינה עכשיו את הטעות שעשתה, ואת הממשלה הקרובה היא ככל הנראה תראה מהצד.


אדם נוסף מהציונות הדתית שעלול להיות מופסד ובגדול מההתרחשויות הפוליטיות הוא תת אלוף עופר וינטר. וינטר הינו קצין בעל עבר מרשים. בוגר סיירת מטכ"ל ומפקד יחידת דובדבן הם רק חלק מתפקידיו בצבא. אבל, לרובנו השם עופר וינטר מוכר כמי שהיה מפקד חטיבת גבעתי בזמן מבצע צוק איתן. בתחילת הלחימה שלח וינטר מכתב למפקדים בחטיבה שממנו השתמע שהם נלחמים למען האל, ושהם נמצאים במשימה אלוהית קדושה. מכתב זה יצר סערה גדולה וארגונים חילונים תקפו את וינטר. לדבר זה ניתן להוסיף את טיפולו של וינטר בפרשת לירן חג'בי ומאי פאטל, שם קיבל וינטר הערה פיקודית על ידי הרמטכ"ל דאז, בני גנץ.


עופר וינטר במהלך מבצע צוק איתן. צילום: יחידת דובר צה"ל.
עופר וינטר במהלך מבצע צוק איתן. צילום: יחידת דובר צה"ל.

למעשה משנגמר מבצע צוק איתן, וינטר מצא את עצמו יורד אט אט לספסל. אמנם הוא קיבל את התפקיד של המזכיר הצבאי של שר הביטחון, אבל היה זה מינוי פוליטי, וכנראה גם לא בדיוק החלום הגדול של וינטר. כאשר אביב כוכבי נכנס לתפקיד הרמטכ"ל, וינטר חזר למשחק וקיבל את אחד מהמינויים היוקרתיים ביותר שתת אלוף יכול לקבל- פיקוד על אוגדה 98, "עוצבת האש". עכשיו כשגנץ, שלא מחבב את וינטר, הולך להיכנס לתפקיד שר הביטחון, אפשר להגיד בסבירות מאוד גבוהה שהוא לא ישאיר את וינטר בתפקיד המזכיר הצבאי שלו, ואם המינוי של וינטר לפקד על אוגדה 98 יחזיק את זה רק הזמן יגיד. מה שכן אפשר להגיד, הציונות הדתית היא המפסידה הגדולה של הבחירות השלישיות.




17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page