top of page

צרכנות: כיצד תראה תרבות הצריכה שלנו בעידן פוסט-קורונה?

הצריכה וחוויית הקניה שלנו הולכת ומשתנה מהקצה אל הקצה והיא מציבה בפנינו לא מעט אתגרים. אז נכון, הימים שכל המדינה הייתה בסגר כבר מאחורינו, אך החזרה ל"שגרה" היא לא השגרה שאותה הכרנו קודם. מי היה מאמין שמדידת חום תהפוך לחובה בכניסה לסופר? אז אנחנו כבר לגמרי שם ונראה כי שגרה בצל הקורונה, לכל הפחות עד למציאת החיסון, תהיה שונה מכל מה שהכרנו. ועכשיו כשהעולם נערך לשגרה צרכנית חדשה, כזאת שיש בה חששות צרכניים ושצריכה לתת מענה לסוגיות של מגע, קרבה והתקהלות, כיצד תראה חוויית הקניה שלנו בעתיד הקרוב?


לא לגעת!

לדפוק על האבטיח, להרגיש את הבגד או לטעום מהזיתים בתפזורת לפני הקניה? כל אלה ייכחדו בקרוב. הלקוחות מודעים הרבה יותר למגע ישיר עם מוצרים שלא לצורך והם מעדיפים לקבל כמה שיותר מידע על המוצר ברמה הויזואלית.


איך משלמים?

גם אמצעי התשלום בין הלקוח למוכר צפוי לעבור שינוי משמעותי. בשבועות האחרונים חברת ישראכרט יצאה עם שירות AnyPay המאפשר לשלם במגוון בתי עסק באמצעות הצמדת הסמארטפון למסוף בבית העסק, שירות המייעל ומקצר את תהליך העסקה בבתי העסק. גם חברת מקס יצאה עם שירות זהה לשל ישראכרט ממש לפני מספר ימים.



תשלום ללא מגע. קרדיט: Pexels


צרכנות ממוקדת

קרוב לוודאי שנגיע אך ורק לצורך חיוני ולקניה ממוקדת כך שהחששות הבריאותיות לצד חוסר ודאות כלכלית עשויים לקצר עבורנו את זמן ההמתנה בחנויות ולבטל קניית פריטי מותרות או קניות שלא תכננו אותם. מדובר בשינוי שיגרום לבעלי הרשתות להשקיע יותר במבצעים ובהטבות.


קניה מקומית

בעוד שאתרי און-ליין בינלאומיים חווים ירידה, אתרים ישראליים חווים עליה משמעותית במכירות. צרכנים מעדיפים במיוחד בתקופה הזו לפרנס את החנויות ובתי העסק הישראליים. כי כשאנחנו קונים פיצוחים בפיצוצייה מתחת לבית, אנחנו קונים לבת של בעל הפיצוצייה את התסרוקת שלה – מה שעוזר למעצב השיער לשפץ את המספרה שלו כמו שהוא רוצה, וכך השיפוצניק יכול לקחת את הנכדה שלו למשחקייה – כשבעל המשחקייה שעבד קשה במהלך היום יכול לאסוף ארוחה מפנקת מהמסעדה וכך בעצם לעזור לבעל המסעדה לפרנס את העובדים שלו - שאולי אחד מהם הוא אתם. בייחוד עכשיו – קונים מקומי.


בטחון היגייני

מעבר לחוויית הקניה, אנחנו עתידים לנהל תהליך קבלת החלטות מהיר: כיצד החנות נראית, נבדוק האם מקפידים בחנות על נהלי היגיינה, ניקיון והתקהלות. הצרכן יעדיף תמיד לבחור שוב בחנות שבה הוא קיבל חוויית קניה בטיחותית ולא לקחת סיכון ברשת אחרת.



צילום: Pixabay


לסיכום, לצד שיקולים כמו מחיר, זמינות ואיכות – נוצר לנו שיקול לא פחות חשוב והוא חוויית הקניה הבטוחה. אם שיקול הדעת הצרכני שלנו שלפני הקורונה כלל 2-3 שיקולים, אז הצרכן בעידן פוסט קורונה טרוד בשאלות יותר כמו למשל מה מקור המוצר שעל המדף? או כמה ידיים המוצר עבר? קשה להעריך עד כמה לקוחות ירגישו בנוח לרכוש בחנויות שבהן אופי הקניה הוא איסוף חפצים שאחרים נגעו בהם לפני. עסקים בעידן פוסט קורונה יצטרכו להציע לנו חוויית קניה שקופה בעניין תנאי הייצור, השילוח והאחסון של המוצרים.

*הכותב הינו סטודנט לתקשורת בשנה ב' במכללת עמק יזרעאל.

22 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page