top of page

מה מגיע לי? זכויות מילואים

עודכן: 12 ביולי 2020

זה תמיד מגיע ברגע הכי לא נוח. באמצע הלחץ של העבודה, לפני טיסה לחו"ל או ממש רגע לפני תקופת המבחנים. ברוכים הבאים למערך המילואים של צה"ל. יש כאלו שיגידו שזה עוד עצם בגרון ויש שיאמרו שאין כמו לברוח קצת מהשגרה לקפה השחור ועוד לקבל על זה כסף. כך או כך חשוב לדעת- האם מותר לנו לסרב להגיע לשירות? האם מותר למעסיק לפטר אותנו עקב שירות מילואים? ואיך מתבצע חישוב השכר על השירות? כל הפרטים במדריך שלפניכם.


כמה זמן צריכים להודיע מראש על שמ"פ (שירות מילואים פעיל)? בעת זימון לשירות מילואים פעיל שאורכו עד שלושה ימים, על קצינת הקישור להודיע לכם על כך 12 ימים לפני ביצוע השמ"פ וזאת אם הזימון נשלח בדואר. אם הזימון הוא במסירה אישית, עד שבוע ימים. זימון לשירות של ארבעה ימים ומעלה מחויב בהתראה של 60 ימים לפני מועד ההתייצבות. כמובן שאם מדובר בתקופת מלחמה, מותר לזמן לשירות באופן מידי באמצעות צו 8.


אז מתי אפשר פשוט לסרב? אם זומנתם לשירות מילואים למטרת אימון, תעסוקה מבצעית או כל מטרה אחרת המתקיימת בשגרה, ניתן לדחות או לקצר את השמ"פ מסיבות מסוימות באמצעות שליחת פניה לקצינת הקישור באזור האישי באתר המילואים והפניה תטופל בהתאם.


עד איזה גיל משרתים במילואים? על-פי תיקון לחוק שירות מילואים 2008, גיל הפטור לחוגרים הוא 40, וקצינים יקבלו פטור משירות המילואים בגיל 45. חשוב לדעת שישנם תפקידים חריגים שבמסגרתם ניתן לזמן לשירות מילואים עד גיל 49 כמו למשל כבאי, רופא וכד'.


מהיום אין צורך להמתין כדי לקבל את הצו בדואר. אישור הצו באתר המילואים
מהיום אין צורך להמתין כדי לקבל את הצו בדואר. אישור הצו באתר המילואים

אם המעסיק רוצה לפטר אותי בעקבות שירות מילואים? זו בעיה שנוצרת פעמים רבות מאוד בקרב חיילי מילואים, ולכן המסר הבא מועבר אליכם המעסיקים: דעו שחוק חיילים משוחררים אוסר לפטר עובד בשל שירותו במילואים, או שירותו הצפוי במילואים. ועוד דבר חשוב! על-פי החוק, אסור לפטר עובד בתקופת היותו בשירות מילואים או בתקופת 30 הימים שלאחר סיום שירות המילואים, אלא בהיתר מיוחד מאת ועדת התעסוקה במשרד הביטחון.


כסף כסף כסף....כמה משלמים על כל יום בשירות מילואים? התשלום צריך לשקף את השכר הרגיל, לפי ממוצע השכר שקיבל בשלושת החודשים שלפני שירות המילואים. ביטוח לאומי מחשב את השכר לפי שבוע עבודה. לפעמים, ניתן אפילו לקבל יותר כסף אבל אם מדובר בשירות של עד חמישה ימים, החישוב יהיה לפי 1.4 ימי עבודה כלומר: על חמישה ימי מילואים ישולם תגמול של שבעה ימי עבודה. אם משך המילואים לא עולים על שבעה ימים, התגמול עדיין יחושב לפי שבעה ימים. החוק מחייב את המעסיק להעביר לעובד את כל התשלומים בגין שירות המילואים שהתקבלו מהביטוח הלאומי. ישנם מקרים שהדבר לא קורה ולכן מומלץ מאוד לוודא שהמעסיק נותן לכם בדיוק את הסכום המגיע לכם.


אז כיצד מקבלים את הכסף?

תלוי, אם אתם שכירים עליכם לספק למעסיקכם "טופס 3010" שבעצם מוכיח כי ביצעתם שירות מילואים פעיל בתקופה מסוימת. לאחר מכן תקבלו את כספכם בעבור ביצוע השירות ישירות דרך תלוש השכר שלכם. אם אתם מובטלים, עצמאיים או סטודנטים תוכלו להגיש את התביעה ישירות באזור האישי שלכם באתר הביטוח הלאומי. אין צורך בשיגור טופס 3010, היות וביטוח לאומי מקבל את הנתונים ישירות מצה"ל. לאחר אישור התביעה יישלח אליכם הודעת מסרון המאשרת את התביעה ויצוין בה את תאריך התשלום. יש לוודא שחשבון הבנק שלכם מעודכן בביטוח לאומי.


האזור האישי באתר המילואים, מאפשר הפקת טופס 3010 וביצוע פעולות נוספות
האזור האישי באתר המילואים, מאפשר הפקת טופס 3010 וביצוע פעולות נוספות

אני מבצע הרבה ימי מילואים, לא מגיע לי משהו על זה?

מגיע, בטח מגיע! לצד התגמול הרגיל יש גם "תגמול נוסף" ו"תגמול מיוחד". התגמול המיוחד יוענק לחייל שביצע 32 ימי שמ"פ ומעלה. התשלום יועבר אל החייל באמצעות מופ"ת (הגוף האחראי על תשלומי השכר בצה"ל). יש עוד תגמול לחיילים ששירתו מעל 10 ימי שמ"פ בשנה והוא מועבר אל החייל באמצעות רשות המיסים ולא ביטוח לאומי.




למידע נוסף:

צה"ל: מוקד המילואים: 1111 שלוחה 4 בימים א'-ה' בין השעות 08:15-18:00 אתר האינטרנט: www.miluim.aka.idf.il


המוסד לביטוח לאומי: טלפון: 6050* אתר האינטרנט: www.btl.gov.il


שי"ל – שירות ייעוץ לאזרח: טלפון: 118 דף הפייסבוק:http://www.facebook.com//ShilIsrael




הבהרה: המידע המוצג בכתבה זו עלול להשתנות והוא אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו כהמלצה או כמסמך מחייב.


*הכותב הינו סטודנט לתקשורת בשנה ב' במכללת עמק יזרעאל.


345 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page