top of page

צרכנות: הטבות וזכויות לחיילים משוחררים

עודכן: 30 ביולי 2020

יועד קרן


אחת מהדרכים של מדינת ישראל להודות למשוחררים מצה"ל או מסיימי שירות לאומי היא באמצעות מתן זכויות והטבות ייחודיות. ההטבות כוללות מענקים כספיים, ייעוץ לימודים ועוד מגוון רחב של כלים שיסייעו לכם לממש את עתידכם. ריכזנו עבורכם את כל המידע החשוב ואת כל מה שמגיע לכם.


חוק קליטת חיילים משוחררים נועד על מנת לסייע לשתי אוכלוסיות: לחיילים המשתחררים משירות חובה ולמסיימי השירות הלאומי-אזרחי. החוק מנחה מתן סיוע כספי עבור כל חייל משוחרר או מסיים שירות לאומי.

הגוף האמון על הטיפול באוכלוסיות אלו הוא האגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון. האגף אחראי על הטיפול בחיילים לקראת סוף שירותם הצבאי ובקליטתם בחיים האזרחיים באופן מיטבי תוך חשיפת האפשרויות העומדות בפניהם ולהבאתם להצלחה עתידית.

מתוך pixabay.com
"האגף אחראי על הטיפול בחיילים לקראת סוף שירותם הצבאי ובקליטתם בחיים האזרחיים באופן מיטבי".

מי מוגדר כחייל משוחרר?

חייל משוחרר הוא מי שהשלים לפחות 12 חודשי שירות (או פחות מכך בתנאי ששוחרר מסיבות בריאותיות). השירות של המשוחרר נדרש להתבצע בצה"ל, בשירות הלאומי-אזרחי, במשמר הגבול, במשטרת ישראל, שירות בתי הסוהר או בשירות אחר המוכר על ידי משרד הביטחון.


מי זכאי?

החוק קובע כי הזכאות של חייל משוחרר להטבות הקבועות בחוק היא עד 5 שנים מסיום השירות הסדיר או השירות הלאומי-אזרחי ועד 10 שנים לחיילים בודדים משוחררים ולמשרתי מילואים פעילים.


אז מה מגיע לי כחלק מההטבות?


מענק שחרור:

מענק שחרור הוא הטבה כספית הניתנת על ידי האגף והקרן לחיילים לאחר שחרורם ולמסיימי שירות לאומי. מענק השחרור מועבר ישירות לחשבון הבנק אליו הועברה משכורתכם מתקופת השירות הסדיר בתוך 60 ימים מסיום השירות ולכן, מומלץ להשאיר את חשבון הבנק פעיל בתקופה זו. המענק זמין לכל שימוש שתבחרו עפ"י רצונכם האישי. גובה המענק נקבע על פי משך השירות וסוג השירות: לוחמים, תומכי לחימה או "אחר" שנקרא גם "ג'ובניק". להלן סכומי מענק השחרור נכון לחודש מאי 2020.

המידע נכון למסיימי שירות שהשתחררו החל מתאריך 01.01.2016:


לוחמים: 17,588 ₪ עבור 32 חודשי שירות תומכי לחימה: 11,272 ₪ עבור 24 חודשי שירות 15,093 ₪ עבור 32 חודשי שירות "אחר" (כולל מסיימי שירות לאומי): 4,581 ₪ עבור 12 חודשי שירות 9,161 ₪ עבור 24 חודשי שירות 12,215 ₪ עבור 36 חודשי שירות


חשוב לזכור שבמידה ותוך 60 ימים מסיום השירות מענק השחרור לא הועבר לחשבונכם, יש ליצור קשר עם קצין פניות הציבור של צה"ל אם אתם חיילים משוחררים, או לרשות השירות הלאומי אזרחי אם שירתם בשירות לאומי.


פיקדון אישי:

בשונה ממענק השחרור, הפיקדון האישי נועד למימוש אך ורק למטרות הבאות: רכישת דירה, נישואין, הקמת עסק, לימודי נהיגה, הכשרה מקצועית או לימודים.

ניתן להשתמש בפיקדון האישי כ-14 ימים לאחר סיום השירות. לצורך מימושו יש להגיע לכל אחד מסניפי בנק הפועלים או בנק לאומי (גם אם אין לכם חשבון בבנקים אלו).

מתוך pixabay.com


חשוב לדעת! במהלך 5 השנים הראשונות מסיום השירות ניתן לממש את הפיקדון למטרות שצוינו קודם. בתום 5 שנים יתרת הפיקדון תועבר אוטומטית לחשבון הבנק שלכם.


שירותי ייעוץ והכוונה:

אם אתם מתלבטים במה לעסוק או מה ללמוד, האגף והקרן לחיילים משוחררים יסייעו לכם ויעמידו לרשותכם 3 מסגרות ייעוץ- ייעוץ עם יועצי המחוזות של האגף והקרן, במסגרתו תיפגשו בשיחה אישית אשר תסייע לכם לאתר את התחומים או המקצועות שמתאימים להעדפותיכם, לקבל מידע על מוסדות לימוד ואת מידת סיכוי הקבלה שלכם אליהם. אפשרות אחרת היא ייעוץ במרכז הצעירים ברשות המקומית בה הנכם מתגוררים בנושא לימודים והשכלה גבוהה. למעוניינים, ישנה גם האפשרות של ייעוץ ואבחון תעסוקתי במכוני אבחון מקצועיים במחיר מיוחד לחיילים משוחררים.


השכלה אקדמית:

האגף והקרן לחיילים משוחררים מעניקים סיוע למגוון מסגרות הלימוד, הן בשלב ההכנה ללימודים אקדמיים (מכינה) והן בלימודים אקדמיים עצמם. הסיוע שניתן:

  • מימון להשלמת 12 שנות לימוד.

  • סיוע לקורס הכנה לבחינה הפסיכומטרית.

  • סיוע במימון הלימודים וקבלת דמי קיום לזכאים שלומדים במכינות הקדם אקדמיות וכן סיוע ללומדים לתואר ראשון במסגרת חוק הפריפריה.

  • מערך של הקצאת מלגות ללימודים ולסיוע אישי באמצעות תרומות מקרנות וגופים פרטיים.

המכללה האקדמית עמק יזרעאל נכללת במוסדות האקדמיים המעניקות החזר שכר לימוד לחיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי בשנת הלימודים הראשונה. כמו כן, נכללת המכללה בתוכנית הפריפריה אשר במסגרתה ניתן לקבל מימון מלא עבור לימודים במכינה הקדם אקדמית והחזר של 50% משכר הלימוד לתואר ראשון.


הכשרה מקצועית:

האגף והקרן פיתחו בשיתוף גופים, משרדי ממשלה וארגונים מובילים בתחום ההשכלה וההכשרה המקצועית תוכניות הכשרה רבות וייחודיות לחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי-אזרחי. ההכשרות והתוכניות מוצעות במגוון מקצועות ובתנאי מימון מיוחדים. בנוסף, ניתן לקבל גם סיוע כמלגת קיום חודשית, מענקי התמדה וסיוע בהשמה בעבודה בסיום הקורס או ההכשרה.

חוץ מזה, מפעיל האגף והקרן לחיילים משוחררים באמצעות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים תוכנית חדשה להשתלבות בעבודה על ידי הענקת שוברים לקבלת ההכשרה המקצועית. השובר מאפשר לחיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי-אזרחי לקבל מימון חלקי ללימודים במגוון קורסים במוסדות לימוד שמוכרים על ידי משרדי הממשלה.


תעסוקה:

האגף והקרן פועלים לאיתור ומיון דורשי עבודה והפנייתם למעסיקים בכמה מסגרות:

  • לוח מודעות אינטרנטי בו מתפרסמות משרות פנויות, המתאימות לאוכלוסיית החיילים המשוחררים ומסיימי השירות לאומי-אזרחי.

  • הצעות עבודה במחוזות האגף ובמרכזי הצעירים של הרשויות המקומיות.

  • דיוור ישיר של משרות פנויות.

  • קיום ימי ראיונות מרוכזים לגיוס כוח אדם, שמועדם מתפרסם מעת לעת באתר האגף והקרן.

במידה וטרם החלטתם במה לעסוק, במחוזות האגף ובמרכזי הצעירים ברשויות המקומיות ישנם יועצים שיעניקו לכם ייעוץ וכלים שיעזרו לכם לקבל החלטה נכונה על כיווני התעסוקה המתאימים לכם.

"האגף והקרן פועלים לאיתור ומיון דורשי עבודה והפנייתם למעסיקים." מתוך pexels.com


פיקדון קורונה:

בשל משבר נגיף הקורונה בישראל, החל מתאריך 20/07/2020 בשעה 09:00 בבוקר ועד תאריך 20/10/2020 יוכלו חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי-אזרחי להירשם ולמשוך סכום מסוים מכספי הפיקדון.


כמה כסף אפשר למשוך מפיקדון קורונה? 1. חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי – אזרחי אשר השתחררו בין ה - 20.07.2015 ל- 19.01.2019, כולל יוכלו לפדות 3,500 ₪ או את יתרת הפיקדון, הנמוך מבניהם.


2. חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי–אזרחי אשר משתחררים בין ה- 20.01.2019 ל- 20.10.2020, כולל יוכלו לפדות 5,300 ₪ או את יתרת הפיקדון, הנמוך מבניהם.


מה עוד חשוב לדעת לגבי פיקדון קורונה?

ההטבה תקפה למשך 3 חודשים בלבד עד לתאריך 20/10/2020 והינה הטבה חד פעמית. לצורך משיכת פיקדון הקורונה אין צורך להגיע לבנק הפועלים או בנק לאומי על מנת למשוך את פיקדון הקורונה. את הבקשה יש להגיש באמצעות כניסה לאזור האישי. לאחר שהבקשה תאושר, הכסף יועבר אל חשבון הבנק המעודכן ברשומות משרד הביטחון. שימו לב שאם חשבון הבנק שלכם נסגר או שונה לחשבון אחר, בעת הגשת הבקשה ניתן יהיה לבקש את העברת הכספים לבנק הדואר.


למידע נוסף:


האגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון: טלפון: 03-7776770 אתר האינטרנט: www.hachvana.mod.gov.il


קצין פניות הציבור של צה"ל: טלפון: 1-1-1-1 שלוחה 5 אתר האינטרנט: www.idf.il


רשות השירות הלאומי אזרחי במשרד הביטחון: פניות הציבור: 02-5411500 דוא"ל: mr@ncs.gov.il





הבהרה: המידע המוצג בכתבה זו עלול להשתנות והוא אינפורמטיבי בלבד. אין לראות בו כהמלצה או כמסמך מחייב.


*הכותב הנו סטודנט לתקשורת בשנה ב' במכללה האקדמית עמק יזרעאל


102 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page