top of page

בעקבות הקורונה: מה מגיע לי? - תעסוקה

עודכן: 12 ביולי 2020

מגפת הקורונה הביאה את כולנו למצב חדש. אלפי ישראלים נמצאים בבידוד ביתי ובחוסר ודאות. עכשיו זה זמן מצוין לעשות קצת סדר ולדעת אלו זכויות מגיעות לכם וכיצד לממשם.


תעסוקה


אם אתם עובדים כשכירים ועדיין יש באפשרותכם לעבוד במהלך הסגר (עובדים חיוניים) דעו כי שר העבודה העניק היתר להעסקת עובדים בשעות נוספות מעבר למספר השעות הנוספות המותרות בימי שגרה. ההיתר נכנס לתוקף בין התאריכים 17.03-17.05.2020 וזאת בתנאי שהמעסיק עומד בתנאים אלו: העסקת עובד עד 14 שעות עבודה ביום כולל שעות נוספות ולא יותר מ-8 פעמים בחודש. בשאר הימים ניתן יהיה להעסיקו לכל היותר 12 שעות ביום כולל שעות נוספות.


אם נאלצתם להימצא בבידוד תיחשבו כמי שנעדר מעבודתו עקב מחלה ועל המעסיק חלה החובה לשלם לכם דמי מחלה בהתאם למכסת ימי המחלה שנצברו לזכותכם. בנוסף, אם נדרשתם להישאר בבידוד בית ויש לכם ילד, תהיו זכאים לדמי מחלה בהתאם למכסת ימי המחלה עקב מחלת ילד על פי הדין.


ומה לגבי אישור מחלה? עובד אינו מחויב בהצגת אישור מחלה מרופא המשפחה אך במקום זאת, על העובד להמציא למעסיקו תעודת מחלה הגורפת מטעם משרד הבריאות ולחתום על הצהרת היעדרות. אם הסיבה לבידוד היא שהייה של העובד במדינות מסוימות, על העובד לצרף בנוסף אישור על מועד עזיבתו את אותן המדינות. מסמך זה ניתן לבקש מרשות האוכלוסין וההגירה.


דעו כי על המעסיק חל איסור מוחלט לפטר עובד שנעדר מעבודתו עקב בידוד גם אם לא נותרו לעובד ימי מחלה. בנוסף, על המעסיק חל איסור לדרוש מהעובד להגיע למקום העבודה בזמן הבידוד ואסור לו לאפשר לעובד שנמצא בבידוד להגיע למקום העבודה גם אם הוא מעוניין בכך.


מעסיק רשאי להוציא עובד לחל"ת (חופשה ללא תשלום), אך חשוב לזכור שאם המעסיק כופה על עובד לצאת לחל"ת לתקופה בלתי מוגבלת, הדבר נחשב כפיטורים ועל המעסיק לערוך שימוע לפני פיטורים וכמובן לשלם לעובד פיצויי פיטורים על-פי החוק. אם את עובדת בהריון, הורה בחופשת לידה ולאחריה, עובד/ת במהלך טיפולי פוריות או עובדת השוהה במקלט לנשים נפגעות אלימות, דעו שבכדי להוציא אתכם לחל"ת, על המעסיק לקבל על כך אישור מהממונה על חוק עבודת נשים.


נאלצתם לצאת לחל"ת או פיטרו אתכם? הביטוח הלאומי ידאג שתקבלו את דמי האבטלה במהירות. לשם כך, עליכם להירשם באתר שירות התעסוקה, להגיש תביעה לדמי אבטלה באמצעות טופס מקוון באתר הביטוח הלאומי ולוודא שהמעסיק שלכם העביר לביטוח הלאומי טופס הנקרא "טופס 100" המכיל את נתוני השכר שלכם. אם המעסיק אינו יכול להעביר את טופס 100 או שאם הנכם בספק אם עשה זאת, יש לצרף לטופס תביעת דמי האבטלה גם טופס אישור מעסיק על תקופת העסקה ושכר (טופס בל/1514 הניתן להורדה מאתר הביטוח הלאומי). חשוב לשים לב שלאחר ביצוע השלבים הללו אין להתייצב פיזית בשירות התעסוקה. הסניף המטפל יצור איתכם קשר טלפונית במידת הצורך.


מה לגבי הוותק והביטוחים הפנסיונים? בעניין זה אין חובה על מעסיק לבצע הפרשות לביטוח פנסיוני או לקרן השתלמות על הימים שבהם העובד שהה בחל"ת, וחשוב להבהיר כי הפסקת ההפרשות השוטפות עלולה לפגוע בזכויות הפנסיוניות, ברצף הביטוחי ובמיוחד בכיסוי הביטוחי, דבר שעלול להשאיר את העובד ללא כיסוי ביטוחי ואף להקשות או למנוע ממנו לרכוש ביטוח כזה בעתיד. אז מה עושים במצב כזה? עובד יכול לשמור על הזכויות שצבר באמצעות הסדר הנקרא "הסדר ריסק" (המאפשר שמירת על הכיסוי הביטוחי) או להפקיד לביטוח הפנסיוני באופן עצמאי.


חינוך


משפחתונים ומעונות יום:

בהתאם לחוק, הורים אינם נדרשים לשלם בעבור תקופה שבה לא התקיימה פעילות במעונות היום והמשפחתונים בעקבות התפשטות וירוס הקורונה. הפעילויות במעונות היום והמשפחתונים בוטלו כבר ב-15/03/2020. על אילו מסגרות חל החוק? על מסגרות מוכרות בעלות סמל האגף. הכוונה למעונות היום והמשפחתונים לגיל הרך שחתמו על כתב התחייבות עם משרד העבודה והרווחה ואשר צו הפיקוח על המחירים חל עליהן והמשרד משתתף בעלות שכר הלימוד. בעניין מעונות יום בעלי סמל האגף - הארגון המפעיל מחויב להחזיר להורים תשלום יחסי בגין הימים בהם לא התקיימה פעילות במעון.

בעניין משפחתונים בעלי סמל האגף - בעל המשפחתון מחויב להחזיר להורים תשלום יחסי בגין הימים בהם לא התקיימה פעילות במשפחתון.


השכלה גבוהה

נכון לתאריך 18/03/2020 הוסכם במועצה להשכלה גבוהה על המשך פעילות המוסדות להשכלה גבוהה במשבר הקורונה. המשך הפעילות האקדמית, המחקר ומטלות ההכשרה המעשיות של המוסדות להשכלה גבוהה בסמסטר ב' במלואן יבטיחו את קיום הסמסטר וימזערו פגיעה בסטודנטים ובסגל. אין ספק שהמעבר המאסיבי והמיידי ללמידה מקוונת הוא קריטי לצורך שמירה על קיום הסמסטר. התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל מקדמים נושאים רבים אל מול המוסדות האקדמיים ובהם: ייעול ושיפור הלמידה מרחוק, פתרונות עבור מועדי ב׳ והשלמת הסמסטר הקודם, מתן מענה לקיום הכשרות מעשיות, התייחסות לאוכלוסיות שנפגעות מהמעבר כמו סטודנטים חרדים, לקוי למידה ושמיעה, סיוע לסטודנטים הורים וכאלו שמוגדרים כעובדים חיוניים ועוד. במקביל ההתאחדות פועלת בכל הזירות לצמצום הפגיעה הכלכלית ולמתן פתרונות מקיפים גם בנושא זה.




למידע נוסף:

המוסד לביטוח לאומי:

טלפון: 6050*

אתר האינטרנט: www.btl.gov.il

שירות התעסוקה: טלפון: 9687* רישום ללשכה ונציג צ'אט באתר: www.taasuka.gov.il


רשות האוכלוסין וההגירה:


טלפון: 3450*

אתר: www.piba.gov.il

משרד העבודה והרווחה בנושא מעונות יום ומשפחתונים: טלפון: 074-7696498 אתר האינטרנט: www.employment.molsa.gov.il

המועצה להשכלה גבוהה: טלפון: 02-5094544 אתר האינטרנט: www.che.org.il ובפייסבוק

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל: טלפון: 03-6093330 אתר האינטרנט: www.nuis.co.il ודף הפייסבוק


המידע הנמסר לכם נכתב בסיוע אתרי הרשויות ואין לראות בו כהמלצה או כמסמך מחייב.

*כתבתו של יועד קרן , סטודנט שנה ב' בחוג לתקשורת.


94 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page